29 Julai 2009

Apa? Banyak Kerja?

Aku di bawah langit Melaka

zzzzzzzzzzz

Nak tidurlah wehh!!!!


Di bawah payung mimpi
Berteduh lena

-banyak nau kerja ni ha.

20 Julai 2009

Dasar Serigala

Berjuta fakta
Berlari angin fakta fantasi
Cubaan cinta wayang cermin
Terpateri khabar bayang hitam
Dari hati segelap malam

Puas
Dia menikam kata
Cuba membentang rasa
Palsu
Indah sungguh dia
Bermain kata-kata

Uda dan Dara
Arjuna dan Sita
Cinta dan Rangga
Luka tiada berduka
Sama melarang curang
Bersatu
Dalam konspirasi setia

Tidak seperti dia
Keranjang mata beribu-ribu
Cuba timbus segala ragu
Terbit cinta penipu
Untuk bunuh
Harum wangi yang berlalu
PEMBUNUH!

16 Julai 2009

Cik Kiah Dan H1N1

Minggu kelmarin kampus bingit jerit-jerit suara rakyat, menahan kesihatan yang makin pudar. "H1N1 makin girang memeluk siswa-siswi!" pekik kata terlolong budak bilik aku. Cik kiah dewan makan mula memakai topeng muka, tinggal mata saja memanah makna gerakan mulut yang terlindung. "wow, macam cool je aku pakai benda ni" bisik penduduk hati cik kiah. Jadi, beliau memakai topeng lazim doktor pembedahan itu kemana saja. Aku tengok dengan tanda tanya yang berkobar-kobar.
Minggu kelmarin budak bilik aku semua demam, aku takut, tapi aku cuba kawal dengan penuh amanah. Sebab kesihatan aku pun baru saja pulang dari bercuti, masih batuk sana sini.
Minggu kelmarin aku rasa mahu pulang ke rumah, tapi tak dapat, banyak aktiviti kat kampus yang sedang menunggu untuk berlepas. Jadi, jerit pelahan aku dalam hati, "harap-haraplah tuan pengarah kampus akan bagi cuti", jeritan jiwa yang turut berlaku dalam hati semua siswa.
Hari ni, apa yang berlaku? cik kiah menaiki pajero bersama-sama ketua pengawal membuat pengumuman merdeka. "kampus ini akan ditutup mulai hari ini sehingga jumaat minggu depan". Maka bergema suara-suara raksasa menggila meraung kenikmatan mendengar perkhabaran indah itu. Dari hujung kolej siswi hingga ke blok aku sendiri.
Penamatnya, cik kiah dan aku dan semuanya harus pegi jauh meninggalkan tanah merah ini. H1N1 Sudah hampir kritikal! (barangkali)

rákan-rákan