29 April 2009

Karangan Budak Darjah Empat

(ini merupakan emel daripada saudara aku di melaka)

     Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.
 
      Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.
 
      Dia melanggar emak saya... 
Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”.. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.
 
      Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlandsdan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.
 
      Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter 
itu ke Genting Highlands.. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.
 
      Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati... Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cubamenyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.
 
      Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.


27 April 2009

Pusara Nenda

sayu dingin menghembus waktu
sangat hiba waktu berlalu
kering air di mata
tersedu serak pudar suara

tangisan makin menggoncang jiwa

menatap tanah yang masih merah
tegak nisannya masih berdiri
putih masih harum berseri
walau masa bergulung ganti

berpusing rakaman pita kenangan
dalam minda memori menangis
terkenang dahulu 
        bersalam mesra..

wangi harumnya masih terbayang
walau nyawanya sudah melayang

25 April 2009

Fatamorgana Lelaki Pengakap - Mari Berpengakap!


Semalam ke stadium negara untuk menyertai sambutan 100 tahun pengakap malaysia peringkat negara. Lebih kurang 6000 pengakap dari seluruh negeri di malaysia turut menyertainya. Termasuk juga pasukan pengakap dari negara luar yang turut serta. Semua ini foto-foto kenangan semasa berada di sana.

Ingin lihat foto-foto situasinya? Klik sini -  http://www.amireas.blogspot.com/



24 April 2009

Apa Ada Orang Muda - Darahnya Merah Pekat Mengalir

Masa yang berlari tanpa henti, memutarkan cakera perubahan alam.
Rohani tubuh yang segar, fikiran bercabang. 
Cabang-cabang yang menyelirati jasad menggoda langsung mengajak 
berkelakuan jernih dan keruh.
Bergelora lautan jiwa dan hatinya, bercerakin perasaan.
Akibat itu jiwanya adakala berdarah, adakala indah bercahaya.
Yang matanya masih bersinar-sinar, kilau – berkilau-kilauan menghunus pandangan. 
Kelak  semakin tua darahnya, akan semakin mengerti menjadi manusia. 
Semula jadinya begitu. Kiannya hilang semerbak kasturi, semakin mengerti...

definisi orang muda bagi aku -
Tubuh yang dalamnya mengalir sungai darah yang segar, wajahnya semerbak kasturi. Mewangi menyebar harum serata negeri, menongkat panji negara dari rebah menyembah bumi. Yang berdarah muda merupakan pemegang mohor kemajuan, pengikat tali perpaduan, setiausaha ketamadunan bangsa dan peneguh tiang agama. 

nota: oh ya. ini semua ingatan buat diri aku yang sering terleka, terlena, termalas, dan terus  tersungkur ke dalam gelita..................................
aduh. ampunkanlah aku.

23 April 2009

Statue Menarik Bintang

- a.afandi

Gemersik Mereka Berbisik

                  Maka
Tertangkap segala kata-kata
"weh, dia sekarang bersama si dia"
"oh yeke. tak tahu lak aku"

Ulasan empunya diri
"aku lagilah tak tahu ape-ape"
"tetibe je cerita ni tibe"
"aku sendiripun tak tahu"  ?:|

Komentar para wartawan lut cahaya
"oh. itu ayat biasa mahu kunci bicara"
"eh. boleh percaya ke?"  

Sorotan ulasan empunya diri
" (diam) " *biasalah wartawan..
                       

-hanya berita angin..

Sajak Antik Ditemui Kembali



berpijak, berpijak engkau di bumi ini
luas terbentang pelbagai peluang
dalam dirimu mengalir seni
penuhi impian masa terluang

berdiri, berdiri engkau teguh berdiri
meniti harimu penuh dugaan
teman di sisi tak pernah sendiri
bersama harungi semua cabaran

berjalan, berjalan engkau terus berjalan
mencari sinar mencari cahaya
walau ke hujung tak berpengkalan
iman di dada tak mudah diperdaya

terbang, terbang engkau tinggi di awan
lebarkan sayap terus ke sana
kisah cintamu bukanlah angan
layari bersama penuh bermakna


nota : aku baru terjumpa semula puisi ini. sudah lama tak membacanya. ini hadiah daripada seorang sahabat alam maya. karangan beliau sendiri. kiranya hadiah puisi pertama buat aku. aku juga ada membalas hadiah puisinya juga. terima kasih ya izzy berskala! (sekarang dia sudah jarang on9)     :)

22 April 2009

Hikayat Bulan Dipagar Bintang

 Terdetik hati laksamana raja. Ingin berjumpa si cantik jelita. Mohon berjumpa di tepi muara. Tempat bunga tumbuh melata.
  Maka tiba dewi jelita. Laksamana lekas memanah mata. Menyusun langkah membuka bicara. Setelah sepurnama belum berjumpa. Maka berpantun laksamana raja : 

Budak-budak mendayung perahu
Mendayung sampai ke pulau delima
Buat cik adik si gadis melayu
Senyuman dikirim tanda gembira

  Mendengar bicara pantun laksamana. Dewi jelita menunduk muka. Tersipu malu debar terasa. Lantas dibalas pantun laksamana :

Bercucuk tanam si buah labu
Di tepi bukit letaknya dia
Sudah lama tidak bertemu
Harap kasih tetap bersama

  Laksamana tersenyum bersulam indah. Mendengar suara rindu tak sudah. Di tatap wajah si cantik jelita. Bicara laksamana menutup curiga : 
 
Memajak sawah di pagi rabu
Hingga sampai ke pukul tiga
Usah cik adik merasa ragu
Jiwa di sini melutut setia

  

21 April 2009

Dialog Rojak-Pasar Malam - (metafora pengalaman sebenar)

  Peristiwa ini terjadi pada tahun 2006. Ketika Saiful berumur 15 tahun. Saiful berdialog dengan seorang gadis yang layaklah ketika itu beliau anugerahkan gelaran kakak kepadanya(barangkali umurnya ketika itu 19-20 tahun). Dia merupakan senior kepada abang Saiful waktu zaman persekolahannya dahulu.  Pentas dialog ini - di ruangan siber-alam maya.  Apa objektif penceritaannya? aku(penulis) sendiri tidak pasti. Apa yang aku pasti ialah, kakak inilah yang telah memberi Saiful inspirasi pertama dalam penulisan kreatif.


Maka bermulanya di sini (di myspace).



Saiful :
Aug 20, 2006 9:21 PM


ehey. pe kabar?
 kau x kemana semalam?
 lame x dgr cter.
pe cter skrg?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kakak : 
Aug 20, 2006 9:21 PM

aku terbang ke kasturi utk m'cari pendidikan
aku meluncur ke stesen plaza rakyat utk ke times square
aku turun ke lot sungei wang utk jumpa sahabat
aku merangkak ke stesen hang tuah utk pulang
aku terjun ke bawah stesen utk memandu
aku melompat, aku mengesot, aku menyendeng
aku mengurut, aku menaip
aku menyanyi, aku menjerit
aku mencari dan terus menekan dan tekan dan tekan dan terus tekan.......

e'eh, hingga aku terlupa nak menghadap ke sejadah
hehehehe......orait aku chiao !

kim slm kt mak korang.....ckp ngan dier ada vacancy menantu x ?

wuahahaha........yeah, aku masuk air ! 

baik...aku nak blah ! doakan sedara2 kita di mana2 agar dpt mencari sinar keimanan, keamanan dan ketamadunan !

thanks.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 20, 2006 5:50 AM

x pe..
aku paham..
ko gersang ke?
ahaks..
lalala..
ape khabar?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 21, 2006 5:19 AM

khabar ku di sini baik2 aja......bukan gersang daa tapi rindukan seseorang. muahahaha.....akibatnya, aku masuk air dan terus tenggelam dan lemas dan terus mati..............................................................................

p.s : kim slm kt abg amer ko utk aku, k ??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 20, 2006 6:19 PM

hahaha..
ayat nak sastera je..
ok2...
tiada msalah bg ku utk mnyampaikan salam mu kpd abg ku itu...
huhu..
ko ni lemas kt kolam mne??
cmne leh terselamat lak??

p/s : tiada psanan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 21, 2006 5:01 PM

ayat kne ah sastera....baru nampak student linguistik. hehehe......aku lemas dalam kolam biru ajaib, aku terselamat coz tetiba aku boleh terpancut dari dasar kolam itu. ajaib sungguh ! nak wat camner.....masih belum ajal aku. hohoho......yeah, aku masuk air lagi ! huhuhu.....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 21, 2006 1:07 AM

huh...tergeliat lidah aku mmbaca ayat mu itu..
lihat..pergi lah lihat!!
lihat kt muka surat aku!
aku dah bwt baru..
sgguh menawan umpama diserang sawan..
pgi ar tgk.
muka surat aku tu dah baru..
jeng2.!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 21, 2006 5:16 PM

tergeliat tak tergeliat....janji ayat aku x cam ayat sharifah amani ! muahahah......

page ko tuh.......org nak tgk apa huh ?? sekali tgk mmg 'wow' but lelama...........cam "owh wow, then what?" camtu jerk aku leh comment. x tambah mp3 ker ?? variasikan skit warna tuh....takkan white jerk kot. org tgk pun kena sepetkan mata. huhuhu......anyway, it still looks smart. ok ??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful : 
Aug 22, 2006 8:31 AM


sory reply lmbt tau.
kredit abes td..
sory..
hmmmm... :P
ok kan page aku tu..
smpi kne sepet2 kan mata nk tgk..
ayat ko ni mcm a samad said je aku tgk..
mengalahkan farah fauzana..
tapi william shakespear lg power..
kalah rashid sidek..
kalau lah ayat ko power lg..
msti dapt kalahkan m daud kilau..
(Hah!!ape aku ckp ni!??)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak : 
Aug 23, 2006 11:59 AM


a samad said !!! waaa.....serious kerk ??? hohoho....sifu aku a samad said, william shakespeare moyang aku. hehehe.....hai, ko pun dh masuk air kerk sampai m daud kilau pun tersenarai ??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 22, 2006 8:04 PM


tula pasal..
aku dah mngikut jejak lngkah ko la ni..
hahaha..
rashid sidek tu falsafah dia power gk..(aku men hentam je)
ko ni..
memang btol la..
a samad said tu btol ke sifu ko??
trkejut aku..
aku nye sifu,siput..
lg power..
(aku msk air gak.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 23, 2006 12:14 PM


hehe....not bad gak 'masuk air' ko. sejak biler lak anak2 sidek tau main falsalfah huh ?? siput mana lak sifu ko huh ?? gary ?? huhuhuhu...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 22, 2006 8:18 PM


hahaha..
gary 8tv tu ke?
huhuhu..
not bad..(ape yg not bad nye)
jap gi aku nk g dating nih..
huhuhu..
bg tips sket..
reply cpat sket tau..
nk grak dah ni.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 23, 2006 12:33 PM

ko dh gerak dh pun.....bestnyer gi dating ! aku dh lama x kuar dating, so tips aku pun cam sial........before she go home, say 'bye' ! wuahahaha........

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 23, 2006 6:55 AM

WAHH!!!
best nyee tadii...
Lalalala..
best gler...
waa...
best nyee..
tq ar coz bg tips..(walupon lmbt)
aNgaU.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 25, 2006 11:06 AM

apa yg 'wahh' sgt ?? ko bawa awek ko gi mana huh ??
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
aku tlah mmbawa awek aku tu ke suatu tmpat..
hehehe..
ke tmn rashidah utama..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kakak :
Aug 26, 2006 4:30 AM

owh, kali pertama ku dgr nama tmpt istimewa itu......di mana yeh ?? tiada tempat istimewa bg ku selain bawa teman ke saga hill sambil menikmati syahdu malam. tp skang jerebu....elok lah bawa dier menikmati malam nisfu syaaban ! huahahaha.....keberkatan menjamin kecemerlangan ! wuek !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 25, 2006 11:08 PM

sungguh indah kata2 mu itu..
dri mana kah anda menuntut ilmu itu??
umpama merisik daun di tepi sungai..
a samad said ataupun rashid sidek?
(huh?smakin mnjadi2 masuk air aku nih!)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 26, 2006 7:44 PM


kata2 ku tadi tidak lah seindah yg ko sangkakan....hanya penggunaan bahasa yg mengikut morfologi bahasa. apakah itu morfologi ?? hermmm...panjang ilmu itu, maka saya cadangkan anda untuk meneruskan pangajian ke tingkatan 6. itu pun sekiranya teman rela menghadapi risiko tekanan darah tinggi, magrain and sakit2 sendi. ajaran bahasa ku sedikit sebanyak drpd tunjuk ajar sifu dan rashid sibir. knal x ?? rashid sibir merupakan director bg kisah 'enot' merangkap suami sheila rusly....ada berani ?? 

p.s : kemasukan ketumpatan air dlm akal mu semakin tumpat. tahniah....anda on the way utk menerima ijazah sarjana dlm ilmu 'masuk air'. woah !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 26, 2006 4:19 AM


owh!
jadi,kesimpulan dan hipothesis yg dpt kita sama2 buat adalah utk memasuk kan air sbyk 2ml memerlukan ketumpatan sesuatu objek jika dikali kan dengan dua,menggunakan teori algebra kta akan mndapat 3 per setengah dri jisim air yg diperlukan utk menumpat kan air di dlm gas jar yg tlah disediakan..maka,mengikut calculation yg tlah dibuat oleh ahli ulama..jika 2ml air ditumpatkan kedalam sesuatu tempat,hendaklah ianya di qada' kan..jika tiada air ia boleh menggunakan cara tayamum...jadi inferen yg dpt dibuat ialah air yg sebanyak 2ml,jika di masukkan kedalam gas jar..akan berlakunya gerhana bulan..dan itu tanda nya tlah msuk nye bulan ramadan pd thn trsebut..hmmm..mungkin juga pengiraan2 ahli2 kaji bumi ttg ilmu kebatinan masuk air ini adalah bertentangan dgn syarak...
tak gitu akak nye??
huhu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 27, 2006 1:10 AM

waduh kok ! ilmu masuk air akan menjadi syirik sekiranya disalahguna oleh individu itu sendiri. aku rasa akal ko dah beku akibat drpd pemejalwapan dlm otak anda. ko macam salah sukatan jerk....tp ayat dan penggunaan bhs kamu sudah mantap. bersiap sedia utk menerima anugerah nobel 'ilmu masuk air'. huhahaha...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 26, 2006 7:28 PM


iya ka!?sy sudah layak mendapat nobel trsebut??apa2 pon sy perlulah mngucapkan ribuan trima ksih kpd akak yg tlah byk mengajar sy ttg ilmu masuk air ini..tnpa akak,tidak mungkin sy dpt anugerah nobel yg bgitu brprestej ini...sy juga ingin mengucapkan ribuan trima ksih juga kpd para hadirin yg hadir pd malam ini dan juga kpd para hakim yg lagi bijaksana..berdiri nya saya disini adalah utk menyampai kan sebuah syarahan yg bertajuk ilmu penyuluh masa depan..dgn ini syarahan sy akan brsmbung pada minggu hadapan..harap maklum. (mengalami sedikit masalah pemikiran)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 27, 2006 5:03 PM

tak mengapa....persidangan anda akan dinanti2kan oleh pihak hadirin sekalian. kami mendoakan segalanya akan berjalan dgn lancar.

p.s : ooo....adik buat birthday party x ajak pun eh ?? x per, x per.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 27, 2006 1:37 AM


aha!
mna tau ni??
bkn x nk ajak cme mlas je nk ajak..
tp ttp nk ajak..
tp nk ajak ke x?
nak ajak ke ajak?
jak la kan.
ok..
x nak ar ajak.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 29, 2006 5:20 AM


ceh, x nak ajak ! x per, x per. aku paham....kot ?? tp aku wat lah cam aku paham....paham paham jer lah kan ?? tp aku still x berapa paham naper ko ajak aku....ko paham x ! ko paham x ?? biar lah kan.....
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful : 
Aug 28, 2006 11:15 PM


harap2 aku x paham la..tp,mmg aku tgh x paham pon..ape yg cbe ko paham?x paham2 aku..paham ape eh?x kn ko x paham kot..sbb aku x paham ko pon x paham la??apsal lak..tiru org jee..dah x paham2 ke?pgi la bace buku pemahaman..baru aku paham kot..klau x paham jgk..x tau la aku ko ni..hmmm..x paham la.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Aug 31, 2006 11:53 AM

seandainya aku paham....ko paham ker nanti ?? seandainya aku bagi ko paham jugak ayat aku...mungkinkah ko akan memerah otak utk fahami kesimpulan aku ?? sesungguhnya aku bersungguh mencari dan memberi penjelasan tentang kefahaman aku.....adakah ko akan turut memahami aku juga ?? sekiranya aku cuba juga dan pimpin ko ke arah kefahaman diriku....adakah ko akan berdolak ?? aduh....ko faham x ayat kefahaman aku ?? ko paham2 jer lah eh ??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Aug 31, 2006 12:20 AM


ape pahaman yg ko bwk ni!???ko jgn cuba nk memesongkan pahaman aku..pahaman aku mmg aku je yg paham..x paham2 ke?paham2 la kan..klo x paham aku x tau la..kte je brguru ngan cik puan a.samad said..jd,aku rse ko msti paham la kan..kan2..paham la tau..

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Sep 1, 2006 7:30 PM


pemahaman memang luar biasa. x semua orang leh paham pehamaman kita, kan ?? nasib ah sapa yang x paham ,sesungguhnya setiap orang mempunyai daya pemikiran dan logistik yang berbeza. masing-masing mempunyai tahap mentality dan ketamadunan yang unik dan tersendiri. itu pasal wujudnya gejala sosial hasil daripada perbezaan kefahaman masing-masing. pada pendapat kita....bende tuh luar biasa. tapi bagi mereka...alah bisa tegal biasa. huhuhu.....peribahasa harus dikaitkan dengan isi untuk memperoleh markah dalam nilai bahasa. oleh itu....berusahalah mencari peribahasa yang khusus dan wujud dalam alam DBP yup ?? ayuh, kita mencari !!

p.s : bilik ko memang smart !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Sep 2, 2006 4:20 AM


aku mmg x mengerti dan memahami hujah2 yg tlah diberikan oleh kamu itu..bagi aku,Sekumpulan manusia dahaga kasih sayang mengekspresikan diri, pendapat dan perasaan melalui medium yang mudah dan satu iaitu kefahaman minda,kromozom yg berlainan,fikiran autostik,dan statik opstik yg dihasilkan.Gelora jeritan jiwa yang memberontak, melahirkan kolaborasi idea yg agung ini.Berlandaskan satu perkataan,kefahaman khusus setiap bulan atau sesi, kini situs juga telah menjadi satu medan persahabatan yang utuh.

p/s : mane ko tau bilik aku??

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Sep 3, 2006 8:41 AM


aiseh....aku suka penggunaan bahasa ko. tersusun mengikut tatabahasa dan bombastik. tiada unsur lewah mahu pun unsur bahasa yang mempunyai perkaitan dengan kebosanan jiwa. moga2 karangan ko nanti mantap. orait....aku nak pergi menuntut ilmu pendidikan ekonomi di KL. wish me luck ! chiao !

p.s : just a wild guess....kerk aku salah orang ?? hermmmm....masuk air lagi. aduh.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Sep 2, 2006 10:04 PM


ahha..ko nk pg menontot ilmu ya???kelmarin hari tu..aku bertembung ngan ko..ko sdar ke x??atau pon ko dlm keadaan x sedar kan diri??ko dgn siapa ketika tu??hoho..

p/s : ckp la tol2..mne ko tgk bilik aku..i tell my brother nnt bru tau.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Sep 3, 2006 4:36 PM


aku gi tusyen daa. huhuhu.....dengan bangganya aku mengakui bahawa aku masih lagi pelajar sekolah !!owh....hari tuh aku ada dalam keadaan sedar. yeah, aku jumpa ko kt depan paragon berdekatan dengan kedai turbo. hr tuh ko jumpa member aku....sarah nama dia.

p.s :eleh, go and tell lah. abg ko leh wat per kt aku huh ?? anyway, i dunno lah but i think it's your room, right ?? cuba skodeng picture myspace abg ko.peace~

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Saiful :
Sep 3, 2006 7:29 PM


owh..sarah nama gadis tu rupanya..sungguh menawan umpama cendawan di dalam cawan kepunyaan chef wan..huhuhu...ko msih b rsekolah ke?xpe2,menontot elmu tu kan bagus...x yah la nk segan dan silu ye..huhu..

p/s : tah2..ko dtg umah aku kot..tu yg ko tau tu..huhuhu...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kakak :
Sep 3, 2006 9:20 PM

menawan pada nama....ayu pada rupa, namun sahabatnya serba kekurangan membuatkan sahabat tersebut kadang kala rendah diri atas nasibnya sendiri.menuntut ilmu memang seronok...terutamanya sekiranya pelajaran itu melibatkan pengiraan secara kalkulator. aku sebulan nih trial....so balas mesej pun terhegeh2. hehehe......ko pmr pun makin dekat, puasa makin dekat, akhir tahun pun makin dekat. ko buatlah piksa dengan baik2. orait...peace~

p.s : wat per aku nak masuk bilik ko....bilik aku pun x puas aku jajah lagi. huhuhu..... ;p'

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


maka dialog mereka terhenti di situ.. 

(nota : sesungguhnya tiada apa maksudpun dalam dialog ini. tiada kronologi mahupun tema. cuma penggunaan bahasanya saja menjadi fokus-sebagai simbolik pengalaman sebenar aku-seorang kakak yang telah memberi aku inspirasi pertama tentang sastera ketika berusia 15 tahun dengan bahasanya yang molek)


-Tamat-

16 April 2009

Rima Romantis Buat Si Gadis Puitis

Wahai pelangi sejuta warna
Berkurun rasa direndam duka

Sampai langit mengandung hujan
Sampai bumi diselimut awan

Rasa cerah  yang patah
Tetap kekal terperosok patah 

Walau teduh datang meningkah
Walau hujan datang membasah

Namun pewarna alam yang maha kaya

Yang patah tidak direbah
Yang luka tidak dinanah

Pelangi muncul memayung duka
Sejuta warna menyinari dada

Pelangi diharap tidak terlupa
Rasa diharap tidak kemana


Cherita Rindu

 Langkah kaki tersusun rapi
    Seluas lautan ku teroka
 Cuba mencari yang tidak pasti
    Dalam hati yang penuh luka

 Lagi dan lagi aku mencari
    Ke dalam hati terbitnya cinta
 Terasa sakit tak terperi
    Rupanya kecewa yang aku jumpa

 Di tengah malam aku terjaga
    Dilanda mimpi ngeri tak sudah
 Baru sekarang aku menjumpa
    Penawar hati yang luka parah

 Cinta bersinar bagai mentari
    Sampai degup jantung terhenti
     Agung-Mu tetap ku sanjung tinggi

    Lena semula senyum kembali

12 April 2009

Pengakap


 Semalam aku hadiri mesyuarat pengakap kelana C (ampang) hulu langat. Setelah 2 tahun pergerakan kelana C  ini terkubur tidak berkubur, akhirnya semalam telah di buka lembaran baharu. Harap-harap kali ini tidaklah menyepi lagi.

Babak Pertama Temuduga

  Apa yang terjadi? 
Aku terlupa bawa kad pengenalan!!! 

09 April 2009

Kisah Ringkas : Memoir Hijau

 Dingin pagi itu masih memeluk aku hingga matahari tergantung tegak atas kepala. Waktu itu entah kenapa hati aku bergoncang keras. Cahaya matahari yang menikam retina menepuk aku sedar. Oh ya, berkilo kerja dunia aku, sampai bergunung kerja akhirat masih terapung tak tercapai.. 
7 langkah ke depan, 5 terundur kebelakang, tanpa aku sedar..  

7 langkah berputar
9 langkah berpusing
10 langkah tersalah
13 langkah musnah

Kiranya masih mengelamun. Roh aku, tenaga aku, fikiran aku, terkadang masih diselimut kabus. Tanpa pedoman aku hanyut - kita hanyut..

Hampir seharian menongkat dagu
Menghunus pandangan 
entah kemana
Minda tersipu tidak tertumpu
Sibuk melawan hanyutan nafsu

Musnah segalanya akan musnah
Cemburu dunia tidak kemana
Cemburu terus keliru
Memburu terus celaru

Cebisan nostalgia dikutip kembali
Disusun dicantum agar kembali
Semakin dicari semakin disusuri
Langsung tersedar dari mimpi

Kepada pemilik alam
Aku tunduk kembali 


layangan surat tidak formal daripada :
Hazman Hakimi
 

05 April 2009

Hikayat Mati Hidup Kembali

tujuh jong berkayuh laju
   patah dayung jong berhenti
nakhoda lari mencari bantu
   tersadung kayu dayung sendiri
habis akal nakhoda buntu
   tetap hati bantu sendiri
akal terbit gundah berlalu
   minta bantu mangku puteri
dipanggil angkatan bantuan tuanku
   girang nakhoda tersenyum kembali   

02 April 2009

Mendung Lagi

kelmarin kita bertemu
bersembang semua gembira
dan kitapun berpisah
terbanglah kita resah
bilalah akan bertemu lagi..

esok khabar datang
gembiralah mulut tersenyum
lusa kitapun berpisah lagi
bilalah dapat berjumpa kembali..

selamat berjaya kawan-kawan! 

01 April 2009

Belum Aku Lakukan









masih belum lagi menjadi pengakap kelana. .

Suara Acara

Bulan april sudah tiba. Pesta buku dan pc fair akan menjelma! 

rákan-rákan