06 Januari 2009

11 Cerita Aku Tentang Sekolah


1. Aku suka datang ke sekolah tepat-tepat pada waktunya. Satu langkah kehadapan melintasi garisan lutsinar perkarangan sekolah maka locengpun berbunyi menandakan buku catatan datang lewat akan dibuka dan para pelajar bolehlah berarak masuk ke kelas,lantas aku bertepuklah tangan dalam hati. Teruja sebab pengawas tak dapat tulis nama aku. hahaha.

2. Waktu spot-check aku akan berasa gentar dan lutut aku agak bergoyang-goyang seperti menari dangdut. Aku paling berpeluh-peluh bilamana cikgu ambil beg sekolah aku untuk di dianogsis, walaupun aku tahu dalam tu hanya ada slip datang lewat bulan lepas punya, buku-buku dan duit syiling. *alat tulis aku suka simpan dalam poket, dan selalu hilang akibat kecuaian sendiri.

3. Menghabiskan waktu rehat di pusat sumber. Aktiviti yang paling aku suka semasa terlupa bawa duit belanja ataupun ketika aku sedang mencarum dalam skim SWUCK.(simpanan wang untuk cuti sekolah).

4. Waktu PJK. Waktu bilamana seluar sekolah aku selalu terkoyak. Asal PJK je seluar aku pasti akan mengalami kecederaan serius. Namun aku pandai menyorokkannya daripada diketahui khalayak. *tak tahan bila aku kena gelak dengan kawan-kawan, aku akan cover kemalangan itu dengan membuat muka macam tiada apa-apa yang berlaku.

5. Semasa perhimpunan berlangsung. Aku suka tengok cikgu memberi sepatah seribu kata kat atas pentas sambil aku duduk kat atas tar jalan sambil membuat latihan matematik(mengira berapa jumlah batu yang ada kat atas tar tersebut).

6. Sewaktu hari guru dan hari-hari yang sewaktu dengannya. Sebab waktu itulah aku dapat tengok wajah-wajah yang aku sendiri tak pernah tengok sebelum ini.

7. Waktu loceng berbunyi buat kali ke 5. Menandakan telah masuk waktu pulang bagi pelajar-pelajar pagi. Waktu itulah aku dapat melihat junior2 lelaki tingkatan 1 dan 2 yang berkelakuan ganjil iaitu berlagak seperti seorang gangster yang membuatkan aku rasa nak tergelak dan kadang2 rasa nak melepaskan beberapa das sepakan kepada mereka. Mujur tiada sebarang sepakan yang dilepaskan ketika itu. Dan juga melihat junior2 perempuan yang TSKS(tudung singkat kain senteng) berjalan seolah2 mereka adalah perempuan paling panas di sekolah. Dan kelakuan itu menggelikan aku lantas aku bergegas pulang.*sambil menoleh ketempat lain untuk melihat perempuan yang berwajah suci dan murni. haha.

8. Semasa kokurikulum! Aku paling suka. Sebab aku dapat berpengakap dan berseni dan bersuai kenal dengan mereka2 yang aku belum kenal.

9. Sewaktu sukan tahunan. Acara yang paling aku tunggu2 setiap tahun. Sebab aku sukakan debaran ketika nak tunggu pistol meletup. Pistol tu meletup membuatkan aku bersemangat seolah-olah berada dalam sukan olimpik.

10. Sewaktu lalu di sebelah kelas-kelas lain. Babak ini aku paling sensitif. Aku menghidapi penyakit malu-malu kucing. Dengan siapa aku malupun aku tak tahu. Aku sendiri musykil.

11. Ketika menjalankan aktiviti study group! yeah! waktu itulah study group itu bertukar menjadi aktiviti berkelah dan bertukar kembali menjadi aktiviti study group. hahaha. Seronok dapat lepak dengan kawan2.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

amboiiiii...aku xtahn ngn ayat hang.seluar pon buleh mngalami kecedraan serius.mcm bess jeee.ye ye an je.btw u mmg pro la.leh jd penyajak.bleh jd poetry.pengarng buku pon blh.nnty bt la crita tntg kisah syasya!haha.perasan je.nnty u da jd pengrang buku yg hebat.siapa lah aku.hahaa

Maly Fadzil berkata...

1.nasib baik XD
2.gentar tak kena masa =P
3.amalan mulia =D
4.kemalangan hyper =_+
5.mengambil berat
6.dunia baru
7.sindrom pelajar bajet bagus
8.persaudaraan
9.excitement
10.sopan
11.study is fun

s aniqa berkata...

hahaha tak tahan tak tahan best kott anda punye heheh

Tanpa Nama berkata...

sekolah, sebenarnye taman mainan yang menyeronokkan cuma ia x pernah kita nampak seperti taman maenan semasa berada disana....
1101

husna berkata...

hahah . gilaa punya cerita . tapi , saya suka membacanya berkali kali . sangat menarik ! :)

rákan-rákan